Hoe schrijf je een goeie promotekst?

Hoe begin je? Hoe schrijf je zonder al teveel gedoe een fatsoenlijke promotietekst? Zonder te verzanden in verkoopgezwets waar niemand op zit te wachten? Leg de pen maar aan de kant. Begin niet met schrijven, maar met vragen stellen aan jezelf die je inspreekt.

Stap 1. Stel jezelf onderstaande vragen

Spreek de antwoorden in op je smartphone zonder heel diep na te denken. Dat levert je antwoorden op in gewone spreektaal. Dat vindt je klant fijn. Online wil je zoveel mogelijk overkomen als een echt persoon.

(Ik gebruik de gratis spraakrecorder-app ‘Voice Recorder’ van Splend Apps. Hier te krijgen in de Google Play Store )

  • Wat is jouw dienst of product?
  • Wat heeft jouw klant aan jouw dienst of product?
  • Wat is het grootste voordeel van jouw dienst of product voor jouw klant? Overdrijf niet, wees eerlijk en recht voor z’n raap.
  • Is er een bepaald ‘pijnpunt’ waar jouw klant mee zit, dat jouw dienst of product kan wegnemen?
  • Tegen welk praktische vragen en twijfel loopt jouw klant aan als het gaat om jouw dienst of product?
  • Wat zou je tegen je klant zeggen om deze praktische vragen en twijfel weg te nemen?
  • Wat moet je klant doen om de dienst of het product te bemachtigen? Een duidelijke call-to-action zet je klant aan eerder aan om contact met je te zoeken.

Effe een gouden tip tussendoor

In alle jaren heb ik iets waardevols geleerd over goed communiceren: dat wat mensen weerhoudt om een dienst of product af te nemen, zit 9 van de 10 keer niet in je aanbod of de prijs, maar in niet precies weten waar hij aan toe is als hij ja zegt. ‘Hoe concreter hoe beter’ is daarom mijn credo. Denk na over wat mensen weerhoudt om ja tegen jouw dienst of product te zeggen. Neem die hordes weg in je antwoorden.

Een voorbeeld.  Stel, ik wil de thuistraining van de KrachtClub aan de man brengen. Vragen die de klant kan hebben, zijn ‘moet ik zelf een kettlebell in huis hebben?’, ‘heb ik wel genoeg conditie om dit te kunnen?’, ‘hoe vaak en hoe lang moet ik deze training doen om een beetje effect te zien’? Op dit soort eenvoudige vragen geef ik  antwoord in mijn promotekst.

Stap 2. Typ de antwoorden uit

Hoe ga je verder met deze opnames van jezelf? Typ je antwoorden allemaal uit. Neem ze letterlijk over.

Klaar met uittypen? Luister dan nog eens naar dezelfde opnames. Alleen luister je nu niet meer naar de inhoud van je antwoorden, maar naar de toon. Sommige antwoorden heb je kracht bijgezet door bepaalde woorden harder uit te spreken. Hier zit de meeste overtuigingskracht in. Maak ze vet.

Stap 3. Schaaf je tekst bij

Hoe kom je nu tot een goeie promotekst? Gebruik alle tekst die je zojuist hebt uitgetypt als basis. Poets en veeg net zolang tot je een goed lopende, bondige tekst over houdt waar je tevreden over bent. Schrap alle superlatieven als ‘geweldig’, ‘fantastisch’, ‘heel mooi’ etc. Hoe korter, hoe beter.

Kom je er zelf niet uit? Huur dan hulptroepen in bij de categorie ‘hulp bij online creatie’. Communicatie professionals helpen je dan verder.